Fadervor del 5

Dagens bibelvers står i Matt. 6,13A:
Og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde.

Vi nærmer os slutningen af Fadervor. Og i dag skal det handle om at vi beder Gud om ikke at lede os ind i fristelse, men at fri os fra det onde. Hvad vil det egentlig sige, at Gud ikke skal lede mig ind i fristelse – når jeg gang på gang oplever at blive fristet. Jeg minder mig selv om når jeg beder disse ord, at fristelser og ondskab er en del af den verden jeg lever I, men det er ikke Guds vilje. Jeg tror at han har lært mig denne bøn for at minde mig om, at det ikke er det han vil. Han vil minde mig om at det ikke er den Gud han er, samtidig med at han vil gøre mig opmærksom på at jeg skal passe på – jeg skal passe på ikke at blive ledt ind i fristelse. Vi beder også for at Gud må fri os fra det onde, måske er det onde jeg skal fries for ikke kun her på jorden. Måske er det også en bøn om at Gud må hjælpe mig til at holde fast ved ham i troen, så jeg en dag kan komme hjem til ham.

Lad os slutte med at bede: Fadervor, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen, således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød, og forlad os vor skyld, som også vi forlader vores skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen

Af Mathilde Stær