Fadervor del 3

Dagens bibelvers står i Matt. 6, 11:
Giv os i dag vort daglige brød

Vi fortsætter med at dykke ned i versene i fadervor. Verset i dag, “Giv os i dag vort daglige brød” er lidt et anderledes vers, synes jeg – fordi det er konkret. I dette vers beder vi om noget konkret, nemlig vores daglige brød. Jeg tror at jeg ofte har tænkt det som det fysiske mad, jeg spiser i løbet af en dag for at min krop fungerer – og det er jo i virkeligheden lidt ubetydeligt at bede for det, når vi bor i denne del af verden. Men først tror jeg måske at mit daglige brød også er Jesus og Gud – jeg skal have mit daglige indtag af Gud. Men Fadervor er også en bøn vi beder i hele verden, det er en fællesskabs bøn – som vi alle beder som et fællesskab – så når jeg beder: “giv os i dag vort daglige brød” er det ikke sikkert det kun er dem jeg sidder fysisk og beder med – men i virkeligheden alle dem jeg deler denne bøn med. Alle de mennesker der beder denne bøn. Guds folk – at Guds folk må få sit daglige brød. Jeg ved ikke, om det er sådan Gud også tænker denne bøn, men jeg synes det er en spændende tanke.

Lad os slutte med at bede: Fadervor, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen, således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød, og forlad os vor skyld, som også vi forlader vores skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen

Af Mathilde Stær